Advertisements

Met chocolade is het altijd feest

Advertisements

Chocolade is en blijft hot, en mag dus niet ontbreken in de bakkerijvitrine, zeker niet nu de feestdagen in zicht zijn. Callebaut presenteert een nieuw bakkerij-inspiratiemagazine om je te helpen aan de hoge eisen van (ook jonge) klanten te voldoen.

Daarnaast kun je een webinar volgen, waarin Chocolate Academy chefs Ton Jongejan(Nl) en Francisco Moreira (Fr) je inwijden in de geheimen van de chocoladetaart en tartelette, eersteklas bestsellers.

Kwaliteit en gebruiksgemak

Wie slim is, zet dus in op luxe en onderscheidende chocoladeproducten, die in een handomdraai klaar zijn. Callebaut wil je daar graag bij helpen en komt met een nieuw inspiratie-magazine: om je te inspireren meer met chocolade te doen, meer (jonge) consumenten naar je winkel te trekken én, niet onbelangrijk, meer marge te realiseren. Scan de QR-code voor het magazine.

.


De chefs van de Chocolate Academy van Callebaut weten als geen ander hoe je de heerlijkste banket & patisserie met chocolade maakt: van een eenvoudige cake tot soezen en van brownies tot chocoladetaart- en tartelettes. De truc zit ’m in de echte Belgische chocolade van Callebaut: die is van zeer hoge kwaliteit, en bovendien heel makkelijk in gebruik

Dat is niet onbelangrijk in deze tijd, waarin goed personeel schaars is, terwijl er tegelijkertijd extra druk ligt op de ambachtelijke (banket)bakker. Want die moet juist nu uitblinken in flexibiliteit, en optimaal inspelen op de wensen van de steeds veeleisendere consument.

Chocoladelekkernijen zijn niet alleen winstgevend voor de bakker, ze beantwoorden ook aan de behoeften van de klant. Chocolade is nog steeds één van de meest populaire smaken onder consumenten en met andere woorden de sleutel tot een pure win-winsituatie.

Tijd voor chocoladetaart

Nostalgische en klassieke smaken zijn weer helemaal in, maar de bekende klassiekers verdienen wel een eigentijds uiterlijk en textuurtje. Door in te spelen op de huidige trends maak je je aanbod aantrekkelijk voor de nieuwe generatie consumenten, de millennials én generatie Z. Ontdek hoe je je klassiekers kunt pimpen in Callebaut’s Inspiratiemagazine.

Een van die klassiekers is de chocoladetaart: een waar succesnummer, om niet te zeggen het paradepaardje van het chocolade-gebaksassortiment. In de top tien van meest gekozen zoete lekkernijen staat deze taart niet voor niets op nummer 1*.

De chocoladetaart is er natuurlijk in allerlei soorten en maten: van eenvoudige naked cakes tot gelaagde, geglaceerde en dripping taarten of tartelettes. Je kunt er alle kanten mee op, en in de vitrine zijn ze een lust voor het oog. Maar wist je ook dat ze tot de best verkochte producten van de bakker behoren? Deze hoogvlieger hoort dus zeker thuis in je assortiment.

*Bron: Datassential Dessert Keynote Report 2021

Schrijf je in voor ons webinar ‘Chocoladetaart en tartelettes’

Chefs Francisco Moreira (Fr) & Ton Jongejan (Nl) van de Chocolate Academy staan net als jij dagelijks in de keuken. Ze kennen de klappen van de zweep en weten alles van chocolade. Schrijf je daarom snel in voor het gratis webinar op dinsdag 23 november, waar je leert de ultieme chocoladetaart en tartelettes te maken. Hiermee kunnen de feestdagen niet meer stuk! Meld je vrijblijvend aan. 

Waarom is chocolade onmisbaar in jouw assortiment?

  • Chocolade is een van de meest geliefde smaken ter wereld.
  • Zes op de 10 mensen kiezen voor een chocoladelekkernij.*
  • De chocolade in je voorraad kun je gebruiken voor allerlei oepassingen.
  • 75 procent van de consumenten eet regelmatig chocoladesnacks.*
  • Chocolade is een van de meest gedeelde ‘foods’ op Instagram.
  • Chocolade kan een positief effect hebben op onze geestelijke gesteldheid.

*Callebaut Dessert Report 2020, CGA

Chocolate Academy

Word lid van onze internationale Chocolate Academy! Online Community en krijg toegang tot:

  • inspirerende concepten;
  • toprecepten;
  • livestreams & webinars door onze chefs.

Bladerdeeg van Van der Pol

Advertisements

Meer tijd voor creativiteit

Vraag een bakker naar waar hij echt belang aan hecht, dan luidt het antwoord steevast ‘een constante kwaliteit’. Daar spelen de bladerdeegproducten van Van der Pol een belangrijke rol in. Ze laten de bakker toe om met een minimum aan tijd en inspanningen een brede waaier van lekkernijen te bereiden. We vroegen proefbakker Mark van Wijk en accountmanager Paul Huys hoe de halffabricaten van Van der Pol passen binnen de ambachtelijke visie van de vakman.

Welke voordelen biedt het inkopen van bladerdeeg voor de bakker?

Mark van Wijk: “Nagenoeg elke bakker kampt met tijdsgebrek. Veel collega’s vinden amper ­geschikte medewerkers. De productie van bladerdeeg is een arbeids- en tijdsintensieve bezigheid, die de nodige kennis en ervaring vereist. Ze is bovendien onderhevig aan wisselende omstandigheden doorheen het jaar. Door bladerdeeg in te kopen bespaart de bakker tijd en ­personeelskosten, terwijl hij een onveranderlijk kwaliteitsniveau biedt.”

Valt dat wel te rijmen met een artisanaal gamma?

Mark Van Wijk: “Bladerdeeg is een basisproduct. Ik beschouw het als de drager van de taartjes en koeken die de bakker ermee vervaardigt. Door bladerdeeg in te kopen, rest er voor de bakker net meer ruimte en tijd om zijn creativiteit de vrije loop te laten, wat zich uit in vormen, smaken en afwerkingen met een eigen signatuur. Leg hetzelfde bladerdeeg aan tien bakkers voor en evenveel keer zal het ­eindproduct er anders uitzien.”

Waarom kiest de bakker voor bladerdeeg van Van der Pol?

Paul Huys: “Wie voor Van der Pol kiest, laat niks aan het toeval over. We kopen onze roomboter aan bij zusteronderneming Royal VIVBuisman. We kiezen dus enkel de boter die naadloos aansluit bij ons gamma. We selecteren onze andere leveranciers eveneens met de grootste zorg. Van der Pol creëert in zijn productieatelier het hele jaar door exact dezelfde ­productieomstandigheden, wat een constante kwaliteit garandeert. De verschillende ­kwaliteitscertificaten onderstrepen die benadering.”

Veelzijdigheid troef

Wat is er zoal mogelijk?

Mark Van Wijk: “We zijn in nagenoeg de volledige bakkerstoonbank aanwezig. Denk maar aan fruitige taartjes en tartelettes of rijsttaartjes. Met ons extra stevig bladerdeeg bieden we de optimale toepassing voor onder meer tompoesplakken en carré confiture. Voor producten met een extra zoute beleving, ontwikkelden we een gezouten bladerdeeg. Ons gerezen bladerdeeg laat de bakker toe om heerlijke ­croissants, worstenbroodjes en koffiekoeken te presenteren. Daarnaast bieden we specifieke producten, zoals eierkoekenbeslag. De mogelijkheden zijn haast eindeloos.”

Vergt het werken met bladerdeeg van Van der Pol een grote aanpassing voor de bakker?

Paul Huys: “Veel bakkers produceren eenmaal per week een ruime hoeveelheid bladerdeeg, die ze de daaropvolgende dagen in hun producten verwerken. Die eerste stap valt dankzij het gamma van Van der Pol volledig weg, terwijl de verwerking op exact dezelfde manier gebeurt. De enige aanpassing bestaat er eigenlijk in dat de bakker extra tijd wint (lacht). Om het de vakman extra gemakkelijk te maken, ontwikkelden we het croissantdeeg Freeze Tolerant, dat je na verwerking nog éénmaal in vriest, zonder enig verlies van volume, geur, smaak of werking. Het is dus mogelijk om grote volumes voor te bereiden en die naar wens te ontdooien, rijzen en afbakken.”

Hoe maakt de bakker kennis met het gamma van Van der Pol?

Paul Huys: “Een eenvoudig seintje volstaat, waarna ik graag zelf bij de bakker langsga. Zowel Mark als ikzelf hebben een achtergrond in de ambachtelijke bakkerij. We kennen de wensen en noden van de bakker dus als geen ander. Wil de vakman graag vrijblijvend met ons bladerdeeg aan de slag, dan is dat zeker mogelijk. Wedden dat het je bevalt?”

“Wilt u graag het deeg van Van der Pol proberen?

Stuur dan uw contactgegevens naar huys@vdpol.nl en ontvang een doos roomboter bladerdeeg.”

Van der Pol – Van der Pol (vdpol.nl)

St.Villepré® – Échte boter, gesmaakt door ambachtelijke bakkers

Sommige bakkers kiezen er bewust voor om de traditie van het ambachtelijke bakken in ere te houden. Als hun creaties échte boter vereisen, dan gebruiken ze échte boter. Omdat ze als geen ander beseffen dat er in sommige creaties niets boven het authentieke karakter van pure, romige boter gaat.

Voor die artisanale bakkers heeft Vandemoortele nu een échte boter. St. Villepré® blinkt uit op vlak van smaak, kwaliteit en functionaliteit en is dan ook meteen een logische uitbreiding op het bestaande assortiment margarines en botermengelingen voor professioneel gebruik.

Authentieke kwaliteit voor échte boterliefhebbers

Met een hoogwaardig assortiment traditionele en technische boteroplossingen, komt St. Villepré® tegemoet aan de behoeften van ambachtelijke bakkers die perfectie nastreven.

  • 100% natuurlijk
  • Vol van smaak
  • Lange houdbaarheid
  • Constante kwaliteit
  • Eenvoudige verwerking

Volg onze Masterclasses in het Vandemoortele Food Experience Center

Onze Masters of Taste delen graag hun kennis, expertise en skills tijdens seminars, demonstraties en workshops. Je ontdekt er nieuwe producten en baktechnieken, vindt er inspiratie en leert er van onze meesters. Bekijk hieronder enkele online Masterclasses
“Voor elke bakker en bereiding – van klein tot groot – is er een handig formaat beschikbaar. Zo werk je meteen veel efficiënter met een échte boter.”

“Voor elke bakker en bereiding – van klein tot groot – is er een handig formaat beschikbaar. Zo werk je meteen veel efficiënter met een échte boter.”

MASTER OF TASTE – AIMÉ PYPE TECHNISCH ADVISEUR VANDEMOORTELE 475 51 02 62

“Veelzijdigheid troef in je bakkerij! St. Villepré® -boter verwerk je makkelijk in elk deeg: lekker knapperig aan de buitenkant, langer mals aan de binnenkant.”

TECHNISCH ADVISEUR VANDEMOORTELE 0474 99 89 24

Geïnteresseerd in een Masterclass? Klik hier voor meer informatie of contacteer onze Masters of Taste via masterclass@vandemoortele.com

Word jij ook onze Ambassadeur? Exclusief voor jou als boterliefhebber


Met het St.Villepré® Ambassadorprogramma belonen we je trouw en je streven naar authentieke kwaliteit. Elke aankoop van St. Villepré boter via jouw grossier of jouw Vandemoortele vertegenwoordiger zetten wij om in ambassadorspunten. Op het einde van het jaar kan je zien of je een gouden, zilveren of bronzen Ambassadeur bent. Je ontvangt dan jouw beloning en ambassadors certificaat.

St.Villepré® Ambassadorprogramma

  • VOORDEEL 1 een mooi geschenk
  • VOORDEEL 2 een exclusieve kans om deel te nemen aan een St. Villepré® Masterclass
  • VOORDEEL 3 een ambassador certificaat
Advertisements

Dimitri Salmon: Patissier, chocoladechef en vormontwerper

Advertisements

Dimitri Salmon bekijkt het banketbakkersvak met een open vizier. Hij bouwde La Dacquoise in Gozée uit tot een succesvolle zaak en treedt nu ook als chef bij de Chocolate Academy van Callebaut naar voren. Om het plaatje compleet te maken, produceert hij 3D-vormen voor chocolade en patisserie. “Ik hou ervan om mijn klanten gelukkig te maken, maar het schenkt me ook veel voldoening wanneer ik collega’s kan helpen”, luidt het.

Vakmanschap, kwaliteit en finesse. Het zijn waarden die Dimitri Salmon hoog in het vaandel draagt. Zijn boetiek in Gozée, in de buurt van Charleroi, belichaamt die waarden met een strakke en minima-listische vormgeving. Het open atelier biedt de klant een blik op de toewijding van Dimitri en zijn team. Voor de samenstelling van zijn gamma trekt Dimitri Salmon eveneens de kaart van de verfijning. “Ik werk graag met infusies en kruiden. Een mooi voorbeeld is mijn karameltaartje met gerookt zout. Of de eigen interpretatie van een Paris-Brest met een interieur van lopende karamel. De klanten weten dat ze die originele en luxueuze twist bij La Dacquoise vinden. Met die aanpak heb ik een clientèle uit de wijde regio opgebouwd.”

Belgische kampioen in bakkerij én chocolade

Dat Dimitri Salmon van vele markten thuis is, be-wijst zijn ervaring op nationale en internationale wedstrijden. Hij behaalde de titel van beste Belgische bakker-patissier in 2002 en won een decennium later de Belgian Chocolate Masters. Op de wereldbeker bakkerij greep hij in 2005 met een vierde plaats net naast het podium. “Die wedstrijdervaring heeft mijn creativiteit zeker aangewakkerd. Hoewel ik het wedstrijdgebeuren nu liever overlaat aan de volgende generaties, vind ik het nog altijd belangrijk om in-ventief uit de hoek te komen en open te staan voor nieuwe uitdagingen.”

Chef bij Callebaut

Sinds september stelt Dimitri Salmon zijn kennis en ervaring ten dienste van de Chocolate Academy van Callebaut. “Mijn taak bestaat er onder meer in om innovaties te creëren en patissiers en chocolatiers met raad en daad bij te staan. Het zijn twee aspec-ten die me altijd al hebben aangesproken. Ik krijg

bovendien de kans om zelf bij te leren van mijn collega’s, vaklui te ontmoeten en andere locaties te ontdekken. Ik beschouw het als een mooie nieuwe fase in mijn loopbaan, die ik dankzij de hulp van mijn team bij La Dacquoise kan realiseren.”

3D-vormen

Dimitri Salmon ontwerpt sinds zeven jaar 3D-vormen voor chocolade en patisserie. “Ik teken de vormen uit met behulp van computersoftware en print die met een 3D-printer. Ik creëerde ze eerst enkel voor eigen gebruik, maar stelde vast dat ook veel collega’s interesse toonden. Op die manier maakte ik bijvoorbeeld vormen voor het winnende sierstuk van Joeri Vandekerckhove op de Dutch Pastry Awards en hielp ik een ijsbereider met een chocolatetablet met ijs. Hoewel het aanbod vormen op de commerciële markt zeer uitgebreid is, ontstaan er toch altijd individuele wensen. Ik reik in dat geval een handige oplossing aan, zonder dat de vakman meteen moet investeren in grote volumes.”

Onregelmatig klantenpatroon

Uiteraard blijft Dimitri Salmon in de eerste plaats de gedreven zaakvoerder van La Dacquoise. Hij stelt vast dat zijn vak vandaag uitdagender is geworden dan ooit. “Ik merk dat het pakweg tien jaar geleden vrij gemakkelijk was om consumentenpatronen te lezen. Je wist vooraf in grote lijnen hoeveel klanten jouw zaak zouden bezoeken en welke volumes je moest voorzien. Vandaag varieert alles veel meer. Het weer is bijvoorbeeld een meer doorslag-gevende factor, wat het moeilijk maakt om de aangewezen produc-tievolumes in te schatten. Aangezien ik versheid als het hoogste goed beschouw, gebeurt het dus wel eens dat we sneller door onze voorraad koffiekoeken heen zijn dan gepland.”

La Dacquoise staat voor producten met een originele en ­luxueuze twist. (foto: La Cube, eindejaarsdemo 2019)

Openingsuren teruggeschroefd

Zelfs voor Dimitri Salmon is het – net als voor veel collega’s – niet evident om bekwaam en gemotiveerd personeel te vinden. “Ik prijs me gelukkig met mijn twee medewerksters in het atelier en de deskundige bediening door mijn echtgenote en een winkelmeisje”, klinkt het. “Omwille van de moeizame zoektocht naar personeel hebben we beslist om twee dagen per week te sluiten. We knipten tevens in onze openingsuren en sluiten nu op zaterdag om 16 uur. Hoewel we op die manier een lagere omzet boeken, noteren we toch beter cijfers aan het einde van de rit omwille van de gedaalde personeels- en operationele kosten. Op die manier blijft het ook allemaal werkbaar en aangenaam voor iedereen. Het biedt ons tevens de kans om ons maximaal te focussen op de creativiteit, kwaliteit en versheid van onze producten.”

www.la-dacquoise.com

Chocoladefabrikant Barry Callebaut opent ’s werelds grootste chocolade-distributiecentrum in Lokeren

Advertisements

Chocoladefabrikant Barry Callebaut heeft in Lokeren ’s werelds grootste chocolademagazijn. Het is 12 voetbalvelden groot en 41 meter hoog. Vanuit Lokeren zal het bedrijf chocolade verdelen naar 140 verschillende landen.

Voortaan wordt de meeste chocolade ter wereld vanuit Lokeren verdeeld. Vandaag huldigt chocoladefabrikant Barry Callebaut een gebouw in dat het grootste chocoladedistributiecentrum ter wereld wordt. Van daaruit wordt de Belgische chocolade verscheept naar 140 landen. “We kunnen de wereld nu sneller van chocolade voorzien en dat is goed nieuws voor iedereen”, zegt woordvoerder Korneel Warlop op Radio 2 Oost-Vlaanderen.

Goede locatie

De locatie van het nieuwe magazijn werd zorgvuldig gekozen, want Lokeren ligt in het midden van een driehoek. Ten eerste ligt het tussen de fabrieken in Wieze en Halle. Barry Callebaut produceert er ongeveer een half miljoen ton chocolade per jaar. Ten tweede ligt het niet ver van de haven van Antwerpen.

“Als je een straal van 500 kilometer rond Lokeren trekt, kun je al 65% van onze klanten over de weg bedienen”, zegt Warlop. “En dat is een grote winst, want we werken met chocolade, een vers product, dus het is belangrijk dat we het snel bij onze klanten krijgen.”

Duurzaamheid

Het magazijn is ook een toonbeeld van duurzaam bouwen in de Benelux, aldus Warlop. Het grootste deel van de schone energie van het gebouw wordt opgewekt door zonnepanelen en er is warmteterugwinning. “De warmte die vrijkomt bij het remmen van de liften wordt teruggewonnen. Warlop wijst erop: “Zelfs de buitenverlichting kan worden gedimd om de vleermuizen die er rondvliegen niet af te schrikken.

Eerste oogst Belgische biobaktarwe van ketenproject Colruyt geslaagd

Advertisements

De eerste biobaktarwe van het Belgisch ketenproject van Colruyt is geoogst en kwalitatief goed bevonden om er bloem van te malen voor de productie van Belgisch biobrood. Begin dit jaar kondigde de supermarktketen een samenwerkingsproject aan met vijf bio-akkerbouwers, een bloemmolen en een bakkerij. Die samenwerking zal ertoe leiden dat de consumenten straks in Colruyt biobrood van Belgische bodem zullen kunnen aankopen.

Colruyt Group wil de biobaktarwesector in ons land ondersteunen én tegelijk werk maken van een breed Belgisch assortiment in de winkelrekken. Daarom engageerde de groep zich in een Belgisch ketenproject met 8 Belgische partners om kwalitatieve biobaktarwe te telen en te verwerken tot biobrood dat van a tot z Belgisch is. Vooraf werden tussen de partners van de keten (landbouwers, molenaar, bakkerij en retailer) duidelijke afspraken gemaakt over prijs, kwaliteit en volumes. Samen zaaiden ze 12 hectare biobaktarwe in, geografisch verspreid over België.

Kwalitatieve oogst

De eerste biobaktarweoogst van het Belgisch ketenproject is ondertussen binnen, weliswaar iets later dan voorzien door de slechte weersomstandigheden tijdens de zomer. Van alle partijen biobaktarwe werden stalen afgenomen om de kwaliteit ervan na te gaan. Voor de kwaliteitscontrole baseerde Colruyt Group zich op een aantal marktconforme parameters zoals het hectolitergewicht, de Zelenywaarde en het eiwitgehalte van de tarwe. Op basis van de resultaten van de onderzochte stalen, kunnen we met enige fierheid bevestigen dat zowel de zomertarwe als de wintertarwe bakwaardig zijn of van voldoende kwaliteit om er bloem van te malen en brood mee te bakken. Slechts één partij werd afgekeurd omwille van stuifbrand. Al de rest zal gebruikt worden voor het bakken van Belgisch biobrood.

100% Belgisch biobrood bij Bio-Planet

De baktesten bij de molenaar zijn eveneens goed bevonden en één partij baktarwe is ondertussen gemalen en klaar om er brood van te bakken. De overige partijen bakwaardige tarwe worden in stockage geplaatst bij de landbouwer om op afroep te gebruiken. De bakkerij bakt er biobrood van 500 gr en 800 gr van én biostokbrood, allemaal van a tot z Belgisch en te verkrijgen bij Bio-Planet vanaf begin december. Dit 100 % Belgisch biobrood wordt toegevoegd aan het assortiment van de 31 winkels en de webshop van Bio-Planet.

Meerwaarde voor de landbouwers

In het ketenproject werden vooraf duidelijke afspraken gemaakt tussen de partners over volume, kwaliteit en prijs.  Alle landbouwers zijn zeker van hun afzet aan een vooraf afgesproken prijs. De oogst was goed en het rendement lag zelfs iets hoger dan verwacht. Met deze positieve informatie op zak werd beslist om het volume voor volgend jaar op te schalen. Tot 15 november zal er opnieuw Arminius en Mochus wintertarwe ingezaaid worden om volgend jaar in de zomer te oogsten. We zijn ervan overtuigd dat dit ketenproject de Belgische biobaktarwesector een boost zal geven en andere bioakkerbouwers ertoe zal aanzetten om te kiezen voor kwalitatieve biobaktarwerassen.

André Cambier van Patisserie Littoral uit Middelkerke overleden

Advertisements

In Middelkerke is André Cambier, oud-bakker van patisserie Litoral op 77-jarige leeftijd overleden. Hij bezocht nog bijna dagelijks de bakkerij. Hij voelde zich dan in zijn element. “Het was goed dat zijn levenswerk werd verder gezet”, vertelde hij dan.

Op 27 februari 1965 opende hij samen met zijn vrouw Jeannine de bakkerij in de Kerkstraat. In 1972 verhuisde Pattisserie Littoral naar de huidige locatie aan de overkant van de straat. De bakkerij van toen was veel kleiner dan die van nu. E,n ook het assortiment beperkte zich tot bruin en wit brood en op zondagconfituurtaartjes, eclairs en Berlijnse bollen.

In de loop der jaren werd de winkel tweemaal verbouwd. André en Jeannine zijn met hun tijd meegegaan en hebben hun zoon Danny (46), hun dochter Nancy (52) en hun schoondochter Angelique (38) mee aan boord genomen. Maar ook als André en Jeannine de pensioengerechtigde leeftijd hebben bereikt, blijven ze werken: André bedient ’s morgens de klanten, Jeannine ’s middags. Twee jaar geleden verliest hij echter zijn vrouw, wat een zeer zware klapt betekende!

ISM: vakbeurs voor zoetwaren en snacks

Advertisements

ISM Keulen, ’s werelds toonaangevende vakbeurs voor zoetwaren en snacks biedt inspiratie en innovatie, spannende netwerkmogelijkheden, eersteklas exposanten en competente bezoekers. Deze perfecte combinatie is uniek in de wereld. U vindt er bovendien ’s werelds grootste aanbod aan merkartikelen op het gebied van zoetwaren en snacks. Ontdek de internationale zoetwaren en snacks op de vakbeurs voor zoetwaren en snacks in Keulen. ISM en ProSweets Cologne vinden plaats van 30.01.-02.02.202. De beurs is ook dgitaal te bereiken vanaf dag twee!

Hand in hand: In samenwerking met ProSweets Cologne, de internationale leveranciersbeurs voor de zoetwaren- en snacksindustrie, vertegenwoordigt ISM Cologne de gehele industriële waardeketen. Van 30 januari tot en met 2 februari 2022 maakt het beursduo van de domstad Keulen opnieuw het trefpunt van de zoetwaren- en snacksindustrie.

Hybride beurs: state of the art in beursland

De voorbereidingen voor ISM 2022 lopen op volle toeren. Het evenement is gepland in een hybride formaat. Gebaseerd op een door Koelnmesse ontwikkeld digitaal platform, dat reeds succesvol werd geïmplementeerd op de grootste Europese vakbeurs voor digitale marketing en reclame, DMEXCO 2020, zal ISM 2022 dus naast de fysieke aanwezigheid ook nieuwe digitale formats bieden voor exposanten en bezoekers.

Het platform is “state of the art” en biedt de exposanten bijvoorbeeld de mogelijkheid om hun producten als foto- en tekstinformatie te presenteren binnen de digitale exposantenshowroom en daarnaast de aandacht voor hun bedrijf te vergroten door het embedden van video-inhoud. Bovendien kan content over producten en bedrijven in digitale panels of conferenties aan een kring van geïnteresseerden worden gepresenteerd en natuurlijk via speciale netwerkfuncties in chats of digitale meetings verder worden uitgediept. Naast een groot aantal andere tools biedt het platform zo ook ondersteuning bij het aanspreken van nieuwe bezoekersdoelgroepen en zal het het aanbod van ISM ook na 2022 blijvend versterken. De toegang daartoe sart op 1.02.2022.

Pralinja Valentino in Deinze breidt aanbod uit met brood en gebak

Advertisements

Naast pralines en geschenkartikelen biedt Pralinja in Deinze sedert 19 oktober 2021 ook brood en gebak aan. Dit betekent dat de Tolpoortstraat na vijf jaar opnieuw een bakkerij bezit.

In 2016 sloot bakkerij Amaryllis in de Tolpoortstraat haar deuren. Vijf jaar later bieden Bart Debbaut en Anja Stevens opnieuw brood, ontbijtkoeken en patisserie aan. Een meerwaarde voor deze straat. Drie jaar geleden opende het echtpaar de chocolaterie Pralinja en nu is die uitgebreid met een koude bakkerij.

Bart Debbaudt: “Wij wilden aan de vraag van onze klanten voldoen. We beslisten daarom deze uitdaging aan te nemen en voortaan brood en gebak aan te bieden. We namen contact op met enkele leveranciers, zodat wij de beste producten konden aanbieden. Het gamma is dus uitgebreid met brood en patisserie. En vanaf 7 uur ’s morgens kan iedereen hier komen ontbijten of genieten van koffie of thee met patisserie.”

Broodprijs stijgt met 10 tot zelfs 20 cent bij de bakker

Advertisements

Bakkers Vlaanderen’ bevestigde aan hln dat veel van haar leden de hogere meelkosten en de stijging van de energieprijzen zijn beginnen door te berekenen. De consument betaalt nu al snel 2,40 of 2,50 voor een brood van 800 gram.

Directeur Bruno Kuylen: “Elke bakker kan natuurlijk zelf beslissen, maar het is voor een bakker gemakkelijker om prijsverhogingen door te rekenen als de klant op de hoogte is van de redenen waarom hij dat moet doen, als hij de mechanismen die spelen begrijpt. Ik denk niet dat alle producten bij de bakker duurder zullen worden, maar brood en pistolets, producten waarvoor veel meel nodig is, zullen wellicht in prijs stijgen.”

Volgens de sector van de maalderijen is de prijs van het meel sinds augustus 2020 met 30% gestegen. Dit is vooral te wijten aan de slechte oogsten in Rusland, maar ook in ons eigen land. De factor van het slechte weer speelde een rol, maar ook de overstromingen in Namen en Luik; in die gebieden werd bijna geen tarwe geoogst.

Bakkerij Charles sluit in Wemmel

Advertisements

Edwin Charels (71) en zijn vrouw Lieve Van De Velde (73) van bakkerij Charles aan de Steenweg op Merchtem 21 in Wemmel gaan met pensioen. Dit betekent het einde van een generatie Charels in Wemmel. Edwin Charels stapte in 1965 in de zaak van zijn ouders, maar sloot op 30 september 2021 de deuren.

“De familie Struyf opende in Wemmel in de jaren dertig een bakkerij,” legt Edwin Charels uit. “Mijn ouders openden in 1948 een bakkerij in Schaarbeek en namen later deze zaak in Wemmel over. In 1965 ben ik bij hen in dienst gekomen. Dus ben ik al 56 jaar hier aan het werk. Toen was de Steenweg op Merchtem nog een winkelstraat”.

Edwin Charels heeft besloten te stoppen. “Ik ben op een bepaalde leeftijd gekomen dat ik wél moet stoppen met werken. Bovendien wordt het steeds moeilijker en moeilijker om personeel te vinden. We werkten met tien mensen en maakten alles zelf: brood, gebak en chocolade. Het werd een beetje te veel. Vooral de feestdagen waren erg zwaar. Nu breekt er een tijd aan om wat met mijn hobby, de fotografie aan te vangen.”

De familie is nog steeds op zoek naar een koper voor de bakkerij met de nog onlangs nog gerenoveerde winkel.

Bedrijfspolitiek Nutella en keuze voor lokale teelt hazelnoten stuit op verzet

Advertisements

De hoeveelheid hazelnoten die in vier Italiaanse regio’s wordt geoogst, is niet voldoende voor ’s werelds grootste producent van hazelnootpasta Ferrero van gronstoffen te voorzien. het bedrijf dat alle potten Nutella maakt die in zo’n 170 landen op de ontbijttafel staan, wil meer Italiaanse hazelnoten gebruiken voor zijn beroemde chocoladepasta. De invoer uit Turkije, de belangrijkste producent van hazelnoten, zal worden verlaagd ten gunste van noten uit Italië, de tweede grootste producent. Maar daar rijst binnen Italië komt heel wat verzet!

Ferrero kondigde deze nieuwe bedrijfspolitiek in 2018 aan met het “Hazelnootproject Italië”. De Nutella-producent streeft ernaar het aantal hazelnootarealen tegen 2025 van 70.000 tot 90.000 te verhogen. Hiermee speelt Ferrero in op de voorkeuren van de hedendaagse consument, die traceerbaar voedsel eist, waarvan de grondstoffen bij voorkeur lokaal werden geproduceerd en geen zweem van kinderarbeid vertonen, zoals in Turkije misschien wél het geval is. Sinds de start van het ‘Hazelnootproject Italië’ heeft Ferrero boeren in het hele land geholpen om over te schakelen op hazelnoten. En met succes, want de multinational belooft garandeerd een groot deel van de toekomstige oogsten te kopen.

Milieu-organisaties en ‘Slow Food’- beweging protesteren

Petrini, stichter van de Slow Food-beweging, vreest dat de monocultuur die hij in de streek ten noorden van Rome ziet, zich verder zal verspreiden. In de krant La Stampa schrijft hij: “Hoe lang gaan we nog toestaan dat financiële belangen schade toebrengen aan het milieu, het landschap en de gezondheid van de mensen? Een van de meest waardevolle kwaliteiten van een landbouwer is dat hij zijn teelten diversifieert; op die manier houdt hij een waardevolle biodiversiteit in stand”.

Er was ook een juridisch geschil tussen de burgemeester van Bolsena en de landbouwcoöperatie van nootproducenten Assofrutti. Andrea Di Sorte, loco-burgemeester van Bolsena, zegt: “We wilden gewoon niet te veel hazelnootplantages rond ons meer; er zijn al te veel olijfgaarden. Tot nu toe zijn hier gelukkig niet meer dan tien nieuwe hazelnootplantages aangelegd”.
Assofrutti heeft geen sympathie voor de agitatie van de milieuactivisten. “Twee keer per jaar spuiten hazelnoottelers tegen bladluizen. Dit is zeer beperkt en veel minder dan wat landbouwers bij veel andere gewassen gebruiken. Waarom al die ophef?

Koekjes, pralines en gebak bij ‘Het Leonieke’ in Arendonk

Advertisements

Inge Daems heeft in het centrum van Arendonk een nieuwe pralinewinkel geopend met de welluidende naam ‘Het Leonieke’, een verwijzing naar een van haar voornamen, maar ook naar de Leonidas-pralines die ze er verkoopt. Daarnaast biedt ze ook een assortiment zelfgemaakte zoetigheden aan zoals granola’s, koekjes en patisserie.

Binnen het aanbod van Leonidas vind je er zeventig verschillende soorten pralines gemaakt met verse boter en echte Belgische Callebaut-chocolade: “Het vlaggenschip van het assortiment is de witte Manon Café,” legt Inge uit. “De witte pralines verkopen hier zeer goed. Ik verkoop 40% witte chocolade, 30% melkchocolade en 30% pure chocolade”.

Naast de pralines verkoopt Inge ook haar granola’s in verschillende smaken en zelfgebakken koekjes en taarten. “Ik ben opgeleid als binnenhuisarchitect, maar koken is altijd mijn hobby geweest. Ik begon met verjaardagsfeestjes voor familie en vrienden, maar geleidelijk aan werd het meer dan een zuivere hobby. Ik maak chocolademousse taarten, speciale cijfertaarten en ook gin-tonictaarten. Ik maak ze in mijn oven hier in de winkel.

Droom

Leonieke is gevestigd in De Vrijheid 50 in Arendonk, tegenover bakkerij Koen Van Broekhoven en slagerij Atelier 41, midden in het centrum van het dorp. Als nieuwe zaak in het centrale winkelgebied van Arendonk kan Inge ook rekenen op de steun van de gemeente. De premie van de gemeente is een goede zaak,” zegt ze. Maar ook zonder de premie zou ik de stap gezet hebben”. Ik werkte twaalf jaar als verkoopster in een slagerij in het dorp en droomde er stiekem van om mijn eigen tearoom of delicatessenwinkel te openen. Voor mij is Het Leonieke een droom die uitkomt.