De Duitse bakker Thomas Raffelhüschen rekende af met personeelstekorten dankzij het pilootproject BÄKO AutoPOS, een samenwerking tussen het Duitse bedrijf BÄKO – een leverancier en partner voor bakkerijen in Duitsland – en een start-up uit Hamburg genaamd Autonomo. Ook Kort Ladenbau, een winkelinrichter, gaf mee vorm aan de bakkerij die nu 24 uur op 24 open is in plaats van slechts 4 uur per dag.
Het concept vertrekt vanuit Vision AI, artificiële intelligentie die beslissingen maakt op basis van wat het systeem ziet. Hier gaat het om een camera die herkent wat klanten uit de rekken of koffiemachine halen. Een klant registreert zichzelf op een scherm – zoals je je maaltijd bestelt bij de McDonald’s of Hawaiian Poké Bowl – en kiest er zijn betaalmethode. Hij haalt dan bijvoorbeeld zijn croissants of broodjes uit de schappen – die het verschil in gewicht meten – en verlaat vervolgens de winkel zonder voor zijn gekozen producten betaald te hebben. De verrekening volgt achteraf en verloopt geheel automatisch.
Bakkerij Raffelhüschen test het zelfbedieningsconcept sinds april. Door personeelsgebrek moest de bakker voorheen meerdere filialen sluiten. De afhankelijkheid is nu kleiner, maar een medewerker kan nog altijd aanwezig zijn in de winkel om klanten te verwelkomen of te adviseren.
Volgend jaar zou de test naar de bedrijfsfase kunnen overgaan. Volgens Tom Brakmann van BÄKO zou ook een bedrijf in Nederland het systeem dan kunnen implementeren. Van België sprak hij niet. Voor de inrichting van de winkel zou je tussen de 50.000 en 500.000 euro betalen.
Bron: Allard van Gent, Bakkerswereld
Foto: KORTE Einrichtungen
Geef als eerste een reactie